„Sinar Laoet" met twee gezichten
Indonesische kunst
of variété
Schuyt in zijn Leidse werkkring
Beroemde organist en
stadsmusicus
Haagse muziekweek
Geldige bonnen
Matuschka
Sneeuwvlok - de Eskimo"
Van Roodkapje tot narrenkap
Legitimatie
„De boterboer" eri
„Henny Boterbon
MAANDAG 24, JANUARI 1944 2L
VOLKSCULTUUR EN KUNST
Het Indische kunstgezelschap „Si-
nar Laoet" bereist momenteel het
land met een gamelan-, krontjong- en
hawallanvoorstelllng en stelt zich blij
kens de aankondigingen ten doel
hiermede een doorsnee-overzicht te
geven van hetgeen er ln Indonesië
aan muzikale inheemse kunstuiting
te koop is. Doch het gezelschap ver
richt tweeslachtig werk en houdt er
tweo verschillende programma's op na
Jammer genoeg kan niet worden ge
zegd, dat beide uitingen op gelijk
niveau staan, want naast een vrij
belangwekkende manifestatie van
Javaanse dansen, Javaanse gamelan
en van die Indonesische bastaardmu-
ziek, welke algemeen als krontjong
bekend staat, is er ook nog een soort
vaudevilleprogramma in elkaar ge
draaid, waarmede de provinciesteden
worden afgewerkt. De betere voorstel
lingen schijnt men voor de grotere
steden te bewaren.
Een voorstelling ln Den Haag gaf
weliswaar niet do hoogste kunstuiting
van do Javaanse Vorstenlanden ln zang
en dans te zien, maar wist niettemin
een aanvallig beeld te schetsen van
de volks-Javaanse dans en muziek,
waarin eveneens de oude legenden on
mythen tot uitbeelding komen, zii het
niet zo gestyleerd verlllnd als andere
gezelschappen deze ln ons land bron-
gen De Javaanse en Madocrese mede
werkers geven hier ln elk geval spon
tane kunstuitingen ten beste, waar
naar men met genoegen luistert en
kijkt. De krontjong die ln wezen geen
echte Indische, maar oen Europccs-
Portugese mengmuzick Is, welke ge
boren is onder de Europees-Indische
halfbloeden, betekent voor de ras
echte Javanen niets. Wel heeft deze
muziek een bepaald stempel op een
belangrijk deel van het Indische leven
gedrukt en daarom zou het kortzich
tig zijn haar uiting te negeren. Ook
de krontjong Is dus ln het programma
van „Slnar Laoet" verantwoord. Zelfs
kan men er nog genoegen mee nemen,
dat een moderne richting ln de kront
jong naar de z.g. Hawallanmuziek ln
dit programma als Indische muziek
manifestatie is opgenomen. Het valt te
betreuren, dat zelfs het betere pro
gramma deze van nature zo onder
scheiden muzieksoorten ln bonte men
geling door elkaar presenteert. Op den
Europesen leek werkt -zulke afwisse
ling veelal verwarrend en goede propa
ganda tot het leren kennen van
Indlë's kunstvormen kan dit nimmer
zijn. Maar er zijn toch aardige din
gen bUde Sumatraanse en Madoe-
rese gevechts- en behendlgheldsdansen
b.v en de volksdansen uit de Mlna-
hassa, ofwel een gewijde dans van de
Toradja's (Celebes)
De voudevllle-voor8telllng zagen wij
in Haarlem Daar was werkelijk niet
veel aardigheid aan Het begon met
een goochelaar, die ln elk willekeurig
variété op zijn plaats z.ou zijn, behalve
op een Indische kunstavond. Na de
pauze werd er nog wat gekrontjongd
en wat Hawallanmuziek gemaakt en
wat er overbleef aan puur Javaanse
volkskunst en volksgamelan was al bit
ter weinig. Zozeer was dit programma
afgestemd op het amusementsbedrijf,
dat men de aankondiging op het pro
gramma bllkans als een misleiding on
dervond. En waarom deze Indische
avond moest worden geopend met
aria's uit „Madame Butterfly" en „Die
Geisha" door een als Japanse verklede
dame was helemaal niet duidelijk.
Wat zich onder de naam „Slnar
Laoet" aandient, kan interessant zijn,
maar' men lette eropi het Juiste pro
gramma te treffen.
WILL G. GILBERT.
Misschien is de rol van ons land in
het muzjekgebeuren van de wereld
maar heel bescheiden, vooral in het
heden. Maar dat er eens een tijd is
gcw.eest, waarin Nederland de toon
in de Europese muziek aangaf, letter
lijk en figuurlijk, weet een ieder, die
ook maar even met de muziek ver
trouwd is. Dat was de eeuw van de
algemeen zogenaamde „Nederlandse
school der polyfonïsten", die ons de
werken van de Zuidelijke Nederlan
ders Dufay. De Prés, Lassus, van de
Noordnederl anders Obrecht. Swee-
linck en Schuyt heeft nagelaten.
Toen waren de Nederlandse musici
en componisten in alle kunstcentra
van Europa de geziene en voorname
gasten en hun invloed heeft geduren
de lange tijd ln de Europese muziek
beoefening doorgewerkt.
In deze school was Cornells Floris-
zoon Schuyt een van de laatsten.
Reeds tijdens zijn leven begon het
verval, dat de Nederlandse muziek
van 1600 tot ongeveer 1900 heeft ge
kenmerkt. Maar hij was ook inder
daad een van de grootsten, gelijk uit
zijn nagelaten werk kan blijken.
Jammer genoeg bezitten wij niet veel
meer van zijn compositorisch werk,
dat vrij groot moet zijn geweest,
maar dat grotendeels verloren ging.
Als monumenten van zijn schenpen-
de kunst bewaren wij zijn „Eerste
madrigaalboek", zijn „Hymeneo". een
verzameling van bruids- en liefdes
werken voor zes stemmen, en een
bundel met twaalf oude Pavanen en
Gagliarden (dansen), waarbij ook
twee chansons zij] 11 opgenomen „in
Franse stijl". Al deze vocale muziek
is op Italiaanse tekst en van een
bundel Nederlandse madrigalen is
ons uitsluitend de titel bekend, omdat
Over de bouw van onze
Schouwburgen
De Bond van Nederlandse Toneel'
schrijvers heeft ln afwijking van de
min of meer gebruikelijke voordrach
ten en lezingen van nieuwe stukken,
Zaterdag een geheel ander terrein
doen toelichten.Ir. H. van Vrees
wijk heeft n.l. in het gebouw van het
Nederlands Instituut van Ingenieurs
te Den Haag een lezing met licht
beelden gehouden over het onder
werp. Ideeën over de bouw van onze
toekomstige schouwburgen. De ont
wikkeling der techniek heeft grote
invloeden op het toneel, omdat tal
van nieuwe mogelijkheden gescha
pen worden. En het is de taak van
de overheid de belangstelling, die
thans uit veel breder lagen der be
volking voortkomt, te stimuleren. Ir.
Van Vreeswijk, die tot dusver bios
cooptheaters bouwde in vier grote
steden, en die een schouwburgproject
heeft uitgewerkt voor Rotterdam,
kwam beslagen ten ijs. Hij hield een
breedvoerige inleiding over toneel en
toeschouwersruimte en over liet
wonder der techniek, dat via smeer-
en vetkaars en via gaslicht leidde
tot dc uitbundige electrlsche belich
ting van het ogenblik. Hij vertelde
al illustrerende over de oude toneel-
boekprenten over de oude toneel-
\vorm, die later veranderde in coulis-
senbouw met draaitonelen en over
de geprojecteerde decors, die zulke
verrassende effecten teweeg kunnen
brengen. Vervolgens besprak hij de
mogelijkheden van de inrichting der
theaters in ons land, die, volgens een
uispraak van den vroegeren leider
van de afdeling Theater en Dans van
het Departement, den heer F. Primo,
miserabel is. Hij liet met afbeeldin
gen o.a. van de Amsterdamse stads
schouwburg, waar tenminste 300 toe
schouwers het toneel ternauwernood
kunnep zien, enige Nederlandse thea
ters zien. Het mag niet zo zijn, dat
men voor f 10 zittende, ook voor f 10
ziet en op een plaats van f 1.—
slechts voor f 1.Het toekomstige
toneel zal voor iedereen zijn. Het is
een algemeen cultureel belang, dat de
technische verzorging van onze
schouwburgen op peil komt. In de
nieuwe staat, zei de spreker, zullen
ln kleine en grotere plaatsen toneel
zalen worden gebouwd volgens de
modernste begrippen. Hij toonde ook
het project van do schouwburg die
hij voor Rotterdam bouwde, van welk
type er een in elke provinciestad be
hoort te verrijzen De spreker besloot
met een woord van den Führer. die
gezegd heeft: „Kunst aan het yolk is
een kwestie van zaalbouw
De voorzitter van de Bond van
Toneelschrijvers, August Heyting.
heeft den spreker ook namens de, be
laas niet zeer talrijke, aanwezigen
dank gezegd voor zijn leerrijke uit
eenzetting.
De N.S.D.A.P zal binnenkort een
nieuw boek van rijksminister dr.
Göbbola uitgeven dat getiteld zal
zijn „Der steile Aufstieg" (De stelle
helling) Het werk bevat redevoerin
gen en artikelen uit de Jaren 1942
en 1943.
die ergens in een oude catalogus
staat vermeld.
Stad betaalde de studie
Als zoon van den organist Floris
Schuyt. die eveneens te Leiden zijn
beroep uitoefende, werd Cornelis ge
boren en het was papa. de organist
van de Pieterskerk, die het kind zijn
eerste muziekonderricht gaf. Toen
het bleek, welk een buitengewoon
talent de jongen had. bekostigde de
stad Leiden de voltooiing van zijn
muziekstudie in Italië, toen ook reeds
het land van muziek bij uitstek. In
het voorjaar van 1593 keerde de toen
zes en dertigjarige in zijn geboorte
stad terug om zijn benoeming als
organist aan de Hooglandse kerk te
aanvaarden.
Deze post gaf hem enkele rechten,
maar ook de noodlge verplichtingen
Uit de bewaarde arbeidsovereenkomst
is te lezen, dat hij vrij wonen had.
Zijn salaris werd voor de helft door
de stad Leiden uitbetaald, voor de
helft door de kerk. Uitdrukkelijk
werd gestipuleerd, dat hij niet alleen
de stad moest dienen „opte orga
nen inder kereken". maar ook voor
de muziek moest zorgen bij officiële
feestelijkheden, maaltijden en ont
vangsten esi in het bijzonder bij
hoog bezoek, als enige forsten, prln-
cen, heeren off potentaten in deser
steden comende zullen werden ver
eert", gelijk het hier heet. Tot orgel
spel werd zijn ambt overigens niet
beperkt, want hij moest zajn dien
sten verrichten „zo wel opter orga
nen als op andere instrumenten
daerop hij geleert heeft en voorts
leeren zal. 00c mitter stemme".
Hiermede was zijn taak nog niet
voleind. Hij moest volgens contract
twee jongens in de zangkust onder
wijzen, die bij zijn orgelconcerten
zoudén kunnen zingen en twee Jaar
na zijn aanstelling kreeg hij er het
ambt van stadsklokkenist bij. In die
functie moest hij voor „beyde des
stads uurwereken" de speeltrommels
van muziek voorzien, waarmede de
uurslagen werden ingeluid. Wellicht
was hij in deze bezigheid niet zo be
dreven als in de andere takken van
muziek, want in 1601 was het werkje
al aan iemand anders opgedragen.
Dat hij niettemin hoogdelijlc door het
stadsbestuur werd gewaardeerd, staat
te lezen in de verlenging van zijn
overeenkomst met de Hooglandse kerk
in 1604, waarin werd bepaald, dat hij
ook nog orgelconcerten moest gaan
geven in de Pieterskerk gedurende de
wintermaanden „dagellcx" van elf tot
twaalf uur ln de ochtend. Deze op
dracht is daarom zo,aardig, omdat
er in deze kerk na vader Schuyts
dood terstond een nieuwe organist
was benoemd, Doch vermoedelijk kon
diens orgelspel aan dat van Cornelis
Schuyt niet tippen.
Dagelijks concert
Het dagelijkse concert behoorde
tot de normale bezigheden van een
kerkorganist in die dagen. Zondags
na het einde van ochtend- en avond-
preek, elke avond na de gebeden en
verder „tot zodanigen t.yde als hem
vanwege de kerekmeesteren zal wer
den angeseyt" moest hij een uur
lang musiceren voor het publick, dat
door het kerkgebouw wandelde of
zat te luisteren. Van de mogelijkheid
tot het gratis bijwonen van deze
muziek gebeurtenissen werd altijd
druk gebruik gemaakt en hier weef
de de meester zijn schone, meer
stemmige klanken, die toen niet, zo
als nu, uitsluitend binnen het be
grip en het gevoel van den geoefen-
den muziekminnaar vallen, maar die
gemeengoed waren voor de brede
lagen van het muziekgevoelige volk.
Ook Schuyt's kunst, thans slechts
nog in enkele gevallen voor de dag
gehaald, droeg via de waardering
van zijn landgenoten de Nederlandse
muziekroem tot ver over de grenzen.
Nu is het in hoofdzaak het lijvige
boek van de muziekgeschiedenis, dat
zijn figuur voor ons bewaart.
Uitzonderlijk pianospel
Voor de Leidse kunstkring „Voor
allen" zou Zondagmiddag in de Stads
gehoorzaal door Cor de Groot een
Chopinmatinee zijn gegeven. Door
ongesteldheid was deze kunstenaar
echter verhinderd en het bestuur der
kunstkring had te elfder ure dc niet
minder geniale, jeugdige pianiste van
Hindoe-afkomst, Majoie Hajary, be
reid gevonden in zijn plaats op te
treden.
Deze opende haar programma met
de Toccata in d kl. t. van Schumann,
waarvan zij de chromatische sexten-
weelde en de ingewikkelde structuur
klaar en fijn openbaarde en dat met
een prachtige beheersing van de
technische opgaven, welke dit etude
achtige stuk stelt. Het zeer talrijke
publiek had zij hierdoor meteen ge
wonnen en na de magistrale vertol*
king van de grote b kl. t. Sonate van
Liszt, muziek, die haar zo goed ligt,
dat zij die geheel van binnen uit kan
herscheppen, moet het blijkens de
kernachtige ovaties wel hebben vast
gestaan, dat men met een uitzonder
lijk talent te doen had.
Met haar eigen composities „Inter
mezzo". „Serenade" en „Rhapsodie",
alsmede met Chopins Fantasie in f
heeft de negentienjarige kunstcna-
resse haar optreden op triomphale
Het Hollands Instrumen
taal Kwintet, bestaande uit
leden van het Res. Ork., opende de
week met een belangwekkend pro
gramma, waarin naast een Diverti
mento van Ary Verhaar, een opge
wekt, maar weinig bondig gedacht
werk, Regers Serenade in G gr.t.
voor fluit, viool en alt voorkwam.
Het deed goed deze minder vaak ge
speelde muziek te horen, zeker wan
neer zij vaardig wordt uitgevoerd en
dit laatste was thans zeker het ge
val. Malipiero was met zijn meer
opvallende dan intrinsiek waardevol
le Sonat a clnq" vertegenwoordigd
en ook deze zeldzame uitvoering
deed deugd ondanks de tekortkomin
gen van de muziek, die in dit tijds
bestek slijtage gaat vertonen.
Gerard Hengeveld was de
solist op het zesde volksconcert van
het Res.Ork. op Woensdag. Speltech-
nisch beleefde hij niet zijn beste
dag, want parelende en igelvensvlug-
ge passages werden door een bijwij
len onzeker accoordenspel vertroe
beld. Niettemin een weergave van
Schumanns Concert, die om fijzin-
nige, soms wel wat te bedachtzame
instelling mag worden geprezen.
Paul v. Kempen omlijstte dit
werk met een heel snelle Wilhelm
Teil ouverture, waarin het orkest
zijn reacties niet steeds beheerste,
alsmede met Dvorsjaks Vijfde Sym
phonic, als altijd een dankbaar
object.
Zes bekende radiozangers gaven
een Italiaans Operaconcert in Dili-
gentia. Eens te meer viel het op hoe
flatterend de microfoon kan zijn.
Bijzondere prestaties werden geleverd
door Frans v. d. Ven (bariton),
die zijn monoloog uit Giordiano's
„Andrea Chenier" wel iets te veel
dramatiseerde, doch die hierin toon
de in zijn gezeilschap een klasse op
zichzelf te vormen. De dames deden
het beter. Gré Brouwensteijn
en Riek v. Veen toonden met
aria's, duetten en terzetten van Puc
cini, Verdi, Ponchlelli en Donizetti
veel bevredigend talent en een na-
turlijk-efectrijke voordracht. J o h a n
L i g t e 1 ij n begeleidde in gave stijl.
WILL G. GILGERT.
Voor een vrij talrijk publiek legde
de Haagse zangeres Maria
Struycken van den Adel Don
derdag in Diligeiitla weer een tref
fend getuigenis af van haar opmer
kelijk muzikaal talent. Zij boeide in
de eerste plaats door de gaafheid der
vocale middelen. Een prachtig ge-
timbreerde sopraaartem, egaal in
alle registers ontwikkeld, met een
extra heldere en sonore kopstem
Zangtechnisch is alles prachtig m
orde en het mezza voce heeft door
fluweelachtige töongevüig bijzondere
charme, Met intelligentie droeg zij
Caplets „Prières" voor en met De-
bussy's 'riettes oubliés" leverde zij
haar beste prestatie. Deze muziek
ligt haar beter dan Strausz en Ru-
dolf Mengelberg. Han Zirkzee
begeleidde verdienstelijk, doch iets te
luid. In enkele solovoordrachten deed
hij zich als een degelijke musicus
kennen. P. TEUNISSEN Jr.
Het is al weer een jaar of twee
geleden, dat ln onze kunstrubriek de
jonge pianiste Majoie Hajary
werd ontdekt en bij die gelegenheid
werd voorspeld, dat men van haar
stellig meer zou horen. Deze voorspel
ling is in yervulling gegaan; sedert
dien trad deze begaafde musicienne
al enige malen met groot succes in
den lande op, een succes, dat. zij met
een recital op Dinsdagavond in Dili-
gentia nadrukkelijk bevestigde in een
programma van Haydn, Ravel, Liszt
<m eigen werk.
Voortgekomen uit goede school.
blijft-Majoie Hajary treffen door een
merkwaardige stijlzuiverheid, bijzon
der pianistisch talent en opmerkelijk
gezonde muzikaliteit zonder opzette
lijk effect. De hartelijke bijval', die
haar ten deel viel, bleek die bijzon
dere eigenschappen naar verdienste
te waarderen. Bloemen werden haar
deel, waarvoor zij met een toegift
(Chopin) dankte.
Het Concertgebouworkest
bracht Zaterdagavond in het Geb.
vo:or K, en W. den pianist Walter
Gieseling als solist mee, die twee
zelden of nooit gehoorde pianocon
certen: dat in Bes <K.V. 595) van
Mozart en „Canti della stagione
alta" (Zangen van het hoogseizoen)
van Gildebrando Pizzetti voordroeg.
Beide zijn interessante werken; dat
van Mozart heeft een van zijn an
dere pianoconcerten geheel 'afwij
kende vorm gekregen en ln Pizzettj's
cencert belusterde men een wellui
dende .zij het niet tot een bijzonder
peil stijgende compositie, waarvoor
Gieseking een warm pleidooi hield.
Frits Schuurman opende deze
avond met een zeer schone Orgel
fuga van Brahms, door Peter van
Anrooy met begrijpelijke ljefde en
groot vakmanschap in orkestgewaad
gestoken, en besloot met drie dan
sen uit „El sombrero de trts picus'
(De driekante steek) van De Falla.
Hij mocht er een groot, en welver
diend succes mee binnenhalen.
Het Residentie-Orkest stond
Zondagmiddag onder de beproefde
leiding van Toon Verhey, die den
onlangs ontslapen Leo Ruygrok
BROOD, BESCHUIT. AARDAP
PELEN, MELK, VLEES: 5 en 6.
TABAK: 05 en 06. beide n. keuze.
BLOEM: 25 en 20.
PEULVRUCHTEN: 27 (250 gr.)
VERMICELLI: 28.
KAAS: 29 (mager).
SUIKER: 30.
JAM: 31.
KOFFIESURROGAAT: 32.
EENIIF.IDSZEEP: 33.
WASPOEDER: 34: Res. C 10.
D 10 en E 10; Res. E 11: toiletzeep.
KINDERVOEDING: Res. D 9
Gort, Res. E 9 -Rijst of Gort.
SNOEP: 05 Suikerwerk
BOTER: 05 A boter, 05 B marg.,
06 A rundvet, 08 A marg.
Einde geldigheidsduur 5 Februari,
uitgezonderd boter 06 A en 08 A
(4 Mrt.), 33 én 34 Alg., C 10.
D 10. E 10 en E 11 (19 Februari)
DIVERSE BONNEN:
R 01 Tabak: Scheerz. (30 April);
3 hondenbrood; 3 hondenbrood
groep k: kattenbr. (t.m. 31 Jan
20. 21, 33 brandst. t.m. 29 Febr.;
1 t.m. 17 K.F. brandst. t.m.
30 April.
Tekeningen en
tekst van
WIM MEULD1JK
de tweede
door
W. H. KrulderlnJc
adviezen'-vk,
VAN OEN T Y
VOEDINGSRAAD
RECEPTEN VOOR IIET GEBRUIK
V A N TA PTEM ELK PO EDI It.
In verband met het feit. dat met
ingang van de komende distributie
periode ln het Westen des lands voov-
loopig taptcmelkpoeder op den bon
zal worden verkrijgbaar gesteld, iaat
cle Voedingsraad hieronder eenige aan
wijzingen volgen voor het gebruik van
dit poeder
Gortmoutpap niet melkpoeder 9
kopjes (pl.m. 9 dl) water. 2 kopjes
(pl:m. 100 gr) melkpoeder, li kopje
vlugkokende gortmout een snuifje
Zout.
Het melkpoeder met een beetje lauw
water aanmengen en roeren tot een
glad papje. De gortmout en een
snuifje zout toevoégen. De rest van
het water aan de kook brengen De
massa langzaam bij het kokende water
voegen en, al roerende, vijf minuten
gaarkoken.
Vanillepudding met melkpoeder. 9
kopjes (plm. 9 dl) water, 2 kopjes
(pl.m. 100 gr.) melkpoeder, custard-
poeder, vanillesuiker of essence, sui
ker naar smaak. Het melkpoeder met
een beetjo lauw water aanmengen en
tot. een glad papje roeren. Zooveel
custardpoedcr als er noodig ls om 1 1
melk te binden en vanillesuiker of
essence toevoegen. De rest van het
water aari de kook brengen. De massa
langzaam bij het kokende water voe
gen en al roerende even door laten
koken. Suiker naar smaak toevoegen.
De pudding ln een met water om
spoelde vorm gieten en koud laten
worden.
Knfflevla. i kopje (plm. 25 gr.) tapte-
melkpoeder, i liter water 1 eetlepel
aardappelmeel: 6 volle iepels gort-
grutten, 4 eetlepels koffie-extract, een
snuifje zout, 4 kopje suiker, 4 1
water.
Het taptemelkpoeder met 4 dl. lauw
water aanmengen en roeren tot een
glad papje. Het aardappelmeel toevoe
gen en het papje verdunnen door
11 dl water toe te voegen Het vocht
onder roeren aan de kook - brengen
en even doorkoken. Deze dunne saus
koud laten worden. Van 4 1 water met
de gortgrutten en wat zout een dikke
brij koken en deze koud laten wor
den. Eerst kort voor het eten cle
dunne saus met een garde zoo stijf
slaan, dat men de kom kan omkeersn.
Lepelsgewijs de suiker er door klop
pen.
De grutten vermengen met het
koffie-extract en eveneens lepelsge
wijs door de stijfgcslagen saus klop
pen. De vla ln een glazen schaal over
doen. V.R.
71)
Daarom vroeg ik naar haar. Heeft
zij je een loer gedraaid of zijn haar
handlangers aan het werk werk ge
weest?"
„Wat bazel je toch", bitste de man
in de fauteuil hem toe. Hij was ver
ontwaardigd, hoe ellendig hij zich ook
voelde. „Rosita is hier niet geweest.
Hoe kom je pp het idee. Ik ken dat
mens niet. Wat zou zc hier moeten
doen?"
„Ja, dat heb Ik mij ook al afge
vraagd". Staal wendde zich tot Bergs-
ma: „Je hoort het. Die chauffeur
heeft dus tcch maar wat staan klet
sen. In ieder geval je kunt er wel bij
gaan zitten. Dit spoor was dus vals en
een ander spoor hebben we op het.
ogenblik niet".
Toen wendde zich zorgzaam tot
Hermsen.
„Kom. vertel nu maar eens rustig,
wat er allemaal gebeurd ls vandaag".
Bij stukken en brokken kregen de
mannen, die in een kleine kring om
den klagelijk uitzienden Hermsen
'waren gaan zitten, het verhaal van
de emotionele vlucht voor den uit
de dood herrezen Boelens te horen
en diens hernieuwde dood bij de
Boenderkampse overweg.
„Het zal bijna elf uur zijn ge
weest..."
Hermsen, die weer over zijn zenu
wen heen begon te raken, was aan
het slot- van zijn sensationeel relaas
gekomen.
„Het zal bijna elf uur zijn geweest,
toen er gebeld werd. De hele avond
had ik als een gek door het huls ge
hold. Ieder geluid, dat ik niet thuis
kon brengen, joeg me de stuipen op
het lijf. Toch ging ik zelf nog naar
de deur, hoewel mijn keel bijna geen
lucht meer doorliet. Ik opende het
luikje en vroeg wie er was. Een zachte
stem hoorde ik antwoorden: „Ik beu
de vrouw van Boelens. Neemt U me
niet kwalijk, dat ik u zo laat nog
lastig kom vallen. Maar ik zou u zo
graag even willen spreken". Ik weet
zelf niet meer of ik de deur heb open
gemaakt. Wel weet ik. dat we hier ge
zeten hebben, hier in deze kamer. Ze
zat daar".
760. Ja. koning Knarsetand is de 761. „De eerste klap is een daal-
eerste, die zijn palels verlaten zaL waard" juicht Opa Krom met
.."l „Hl hu een beetje leedvermaak „Volgende
Met een geweldige sprong wil h j Want,„ Nu klanten zlJn er gcnoB?,
naar bulten rennen, maar hij heeft voor één komen de sneeuwdui-
buiten Bombastus gerekend. „Niet veltjes naar buiten en Bombastus
kleinzerig zijn", bromt de reus en nij geeft ze allemaal een tik op nun
geeft Knarsetand een stevige tik met bo1- mikt zo precies, dat hij geen
opa's wandelstok. Voorover dutkel, T K
de slechte koning ln dc sneeuw en .Een en dertig, twee en dertig, drie
zegt voorlopig niets meer! en dertig", telt. hij...
Hij wees op de stoel, waarin Staal,
op wiens gezicht de spanning diepe
rimpels had getrokken, geruisloos
heen en weer wiegde.
„Ze zei dat ze Boelcns na de ramp
op de overweg nooit meer had gezien.
Ze wist niet beter of hij was dood.
Taal noch teken had ze ooit meer van
hem gekregen. Ze woonde in Amster
dam, maar laat het toeval nu willen,
dat ze juist vandaag in het dorp was.
Horen jullie het, juist vandaag, op
de dag. dat Boelens terugkwam bij de
overweg en er weer de dood vond!"
Hij schreeuwde het uit. Zijn ogen
puilden uit hun kassen, alsof ze weer
den man uit de trein zagen springen.
„Hij stierf, terwijl zijn vrouw vlak
in de buurt was, zijn vrouw, die hij
zich natuurlijk al die tijd ook niet
meer had kunnen herinneren, maar
waaraan hij misschien ook weer voor
het eerst had gedacht. Zie je, dat
wilde ze nu weten: of hij soms voor
hij stierf, haar naam nog had ge
noemd. Wel tien maal heeft ze me
gevraagd x>f ik zeker wist, cïat het
zijn laatste woord was geweest, dat
ellendige Matuschka. 2k durfde die
naam nauwelijks meer uit te spreken.
Telkens als ik die vervloekte naam
in mijn mond nam, kwamen er tra
nen in haar ogen. Ze was er kapot
van. Plotseling scheen het haar te
machtig te worden. Zc sprong op,
dankte me en was verdwenen voor
ik hqt goed en wel besefte. Ik ging
de deur op slot doen. maar toen ik
door de gang en door de kamers l'ep,
kon ik mijn hart horen kloppen. Ik
deinsde terug als ik voor een donkere
kamer stond. Ik was bang. dat Boe
lens er zou staan. Om dat. vreselijke
gevoel kwijt te raken, draaide ik
overal de lampen aan, zonder dat
het veel hjelp. Toen wei-d er weer
gebeld. Dat waren
Hermsen kromp ineen, want op
hetzelfde ogenblik klonk weer de bel,
terwijl stemmen van Duiten tot de
kamer doordrongen. Hofland stormde
naar de deur. Bergsma achter hem
aan. Gespannen luisterend bleven
Staal en Wljnands bij Hermsen ach
ter*
(Wordt vervolgd)
herdacht met diens ouverture
Roos Boelsma, die haar grote kunst
en kunet in Regers „An die Hoff-
nung" legde, voortreffelijk begelei
den, introduceerde ih Den Haag de
Ballade van Oscar van Hemel en
besloot met een meeslepende ver
klanking van Brahms' Tweede
Symphonie.
De ruime bijval getuigde van de
waardering, die het talrijke gehoor
aan de uitvoerenden b racht.
G. K. KROP.
LEIDS NIEUWS
„Een wonderkind ben ik niet
meer," zegt Ans Hesterman, „en dat
ben ilc ook nooit geweest. Maar toch
ben ik piepjong begonnen." En z'j
toont ons een ouderwetse fotografie,
waarop ze boven spillebenen in eer.
moeilijke 1stand Roodkapje imiteert.
Ze vertelt, hoezeer zij tan sprookjes
hield en houdt en hoe zij oen al pro
beerde sprookjesfiguren door gebaren
leven te maken.
Als kind van acht stond ze al
Spitzen. „Veel te jong!" vindt zij
nu, „Mijn leerlingen moeten al heel
wat ballettechniek onder de knie
hebben, voor ik ze Spitzen laat dan
sen."
Pawlona's notijdig einde in Den
Haag was er de indirecte oorzaak
van, ddt Ans Hesterman in de toen
volgende jaren haar sluimerend en
thousiasme voor het klassieke ballet
wakker zag worden, Alperova en
Hans Heiken van het Pawlowa-ballet
bleven in Den Haag en van dit twee
tal kreeg zij de eerste grote lessen.
Dat was werken!' zegt ze stralend.
„Ik hoor 't Heiken nog zeggen: „Er
NACHTDIENST APOTHEKEN.
De avond- en nachtdienst- der Leidse
apotheken wordt tot Zaterdag 29 Ja
nuari waargenomen door:
Apotheek Boekwijt. Breestraat 74,
tel. 20552 Haven-apotheek, Haven 18,
tel. 20552; te Ocgstgecst door: Ocgst-
keestse apotheek, Raadhuispark 8,
tel. 26271.
Geboren: Jclles V.. z. v. A. H. Bos
kamp en A. M. v. d. Broek Adrlaan
J., z. v. P. J. Bergers en E. J. Bouter.
Adrlanus. z. v. A. de Boer en A Kur-
pershoek. J. M., z. v. G. A. Voskuljl en
J. E M G. Nleuwenburg.
Ondertrouwd: D. v. d. Neut en S-
Nicuwcnhuijsen. H A. Ensellng en E.
den Oude. J. E. Kok en E. Arnold. W.
Riem en C. Stouten.
Overleden: J. Werkman, m 64 J. P.
N. de Jong m 31 J. M. Kooymnn, z.
13 J. A. M. Prins, liuisvr, v. H. J. N.
van der Boog 60 J.
VIJF MINUTEN-
INTERVIEW
moesten worden gegeven om voorra
dige textielwaren te kunnen bemach
tigen.
Een vrouw, dlë voor haar in Duits
land werkenden zoon absoluut een
winterjas nodig had, moest bijv. als
extra prestatie een levensmiddelen
kaart overhandigen. Do op dergelijke
wijze verkregen voedingsmiddelen en
bonnen werden onder de firmanten
met hun gezinnen en de winkelbe
dienden verdeeld.
De zaken gingen zo goed dat de
firmant J. Kos op een gegeven mo
ment vijf pond boter over had, welke
hij ten einde raad maar voor 85.
verkocht. Deze voorbeelden illustreer
den duidelijk de wijze, waarop de
firma Kos van haar sleutelpositie in
deze streek sinds midden 1941
reeds misbruik maakte.
De inspecteur voor de prijsbeheer-
sing veroordeelde de vennootschap
onder firma gebr. Kos tot betaling
van 60.000 boete en ƒ5000 proces
kosten, sloot de zaak voor vijf jaar
en verbood de firmanten gedurende
deze periode het beroep van manu-
facturier uit te oefenen of handel Je
drijven ln textiel.
ligt nog geen plasje naast, je!" Dat
was voor-dit duo het criterium of je
hard genoeg gewerkt had."
Na deze klassiek-Russische scholing
kreeg Ans Hesterman regelmatig les
sen van Darja Collin, met wie zij
ook in de Italiaanse opera optrad,
van Raden Mas Jodjana(thans be
hoort zij nog tot de vaste medewerk
sters in de Indische dansgroep In-
dradev) en ook van Yvonne Georgi,
bij wie zij alras in de beroepsklasse
werd opgenomen. Zij danste ook lol
van kleine rollen, En als zij over de
„Poppenfee' spreekt, die zij destijds
danste, voelt men met hoeveel liefde
zij zich aan zo'n kleine opdracht
overgaf. Met Yvonne Georgi heeft
zij ook de toer naar Amerika mee
gemaakt.
Later danste zij bij Araca Maka-
rova in het Stadstheater te Brom
berg. Zij kreeg er veel solistisch werk
te doen, dóch algehele bevrediging
eigenlijk niets met die „gewone Ne
derlanders" te doen hebben, hoewel
hot zc bef ooit met kosteloze plaatjes,
en richt het zich daarom tot het
Het Rode Kruis is begonnen met betere publiek, dat een dubbeltje kan
de uitreiking van legitimatie- betalen en anderhalf woord. Frans
kaartjes voor kinderen, leder die dat Bent.
leest, denkt: „Dat is mooi", 't Rode Wat antwoordt het Rode Kruis.
Kruis kinderen „Kom, kom heren, niet zo zwaar-
Hei Rode Kruis "heeft nu eenmaal tillend! Geen spijkers op laag water
zoveel nuttig werk gedaan, dat het zoeken. De kmdcrlcnitimatiekaartjes
een goede naam heeft. marcheren goed. De genieentesecre-
Maar er zijn toch enkele vragen, tariecn der grote gemeenten werken
Ten eerste: Waarom heet dat ding niet man en macht om (lc kaartjes
„legitimatie-plaatje" en niet eenvou- Ult Je. schrijven. De hele zaak is
dig, op zijn Nederlands, „herken- fjocd ingeslagen, dank zij de mede-
ningsplaatje". Was het Nederlands working van de pers. Nog een klein
weer te min voor Nederlanders? stootje af en toe van de heren van
Ten tweede: Waarom wordt de de pers cn de compagne is geslaagd,
ongelukkige gewoonte uit het voor- Welk een.
oorlogse tijdvak bestendigd om de buigende stijl! Wolk
hele wereld naar kapitalistische (joest. De „kaartjes marcheren goed
trant te verdelen in een fatsoenlijk ode campagne is geslaagd
deel en een „kosteloos" deel? waar de geest is verkeerd en
Waarom moet het hatelijke stem- de kaartjes zijn lout,
pel van de beweldadigde kosteloos- WaJE L151 Vl?u%. j
lieid zelfs op zo'n nietig kaartje van hot Rode Kruis het lelijke van deze
een dubbeltje worden gedrukt? zaak ?ng wor dé kranten zich
Waarom wordt deze nare gewoonte enige crxtiek veroorloofden had het
uit de tijd van de fietsplaatjes voor volksgeweten al geoordeeld en ver-
werklozen en de tienduizend formu- oordeeia.
lieren tot en met de persoonsbewij- Not R°de Kruis, dat de hatelijke
zen ook hier voortgezetkosteloosheids-traditie van fietsplaat-
je en persoonsbewijs wilde voortzet-
ANTWOORD. Het Rode Kruis ten, ook al ging het dan maar om
heeft geantwoord op de klacht in- tien armzalige centen had op voor-
zake de nodeloze en kwetsende kos- hand alvast anderhalf millioen Nedcr-
teloosheids-aanduiding op de legiti- landers uitgezocht om ze zichbaar te
matie-plaatjes voor kinderen. befooien.
Maar meteen ook op ons bezwaar En wat deden die Nederlanders
tegen de Franse naam „legitimatie- nu? Zij lieten zich niet befooien. Zij
plaatje" voor „herkennings-kartonnc- „namen" het niet. Dus bleef het
tje". Het Nederlandse Rode Kruis Rode Kruis met zijn kostelooze
antwoordt namelijk over de „koste- kaartjes. En die dingen worden nu
loosheid" de verontwaardigde Neder- haastig overgedrukt. Minstens
landersin het Frans, in een 1.200.000 moeten over.
artikel onder de titel „Tant de bruit Wat een verspilling van arbelds-
pour une omelette", zoveel lawaai kracht en materiaal,
om een omelette; in goed Nederlands Het is oorlog. Overal is een
„Storm in een glas water"; het Rode schreeuwend gebrek aan mensen, er
Kruis heelt blijkbaar moeite om zich is geen behoefte aan, dat terunlle
zo uit te drukken, dat ook een ge- van de zucht naar gemerkte „koste-
woon Nederlander zijn termen kan loze kaartjes", zoveel onnut werk
wijze besloten. TEUNISSEN Jr. verstaan- Óf wil het Rode Kruis wordt gedaan.
HANDELSREGISTER. De volgende
nieuwe Inschrijvingen werden aan het
Handelsregister toegevoegd: H E. Sten-
fert Kroese's Uitgevers Maatschappij
N.V. Lelden. Breestraat 14. Ulttr. Proc.
met de titel van Adj.-Dlr.H. E Sten-
fert Kroese Jr., deze ls benoemd tot
directeur. N.V, ,,'t Schuttershof" Lel
den, Stationsweg 55, café-restaurant-
bedrljf. N. Beh.-Best.: Mevr. G Boer
Schaap. Leiden. Zaadhandel W. Segaar
Czil. Leiden, Lange Diefstecg 8. Deze
venn.o firma is per 31 Dcc. 1943 ont
bonden. De zaak wordt door den ven
noot M, M. Segaar onder dezelfde han
delsnaam voor eigen rekening voort
gezet. Garage „Avro", Warmond. Dorps
straat B. 252. Overl. Eig.: W. van Dijk.
Warmond, d.d. 19 Dec. 1943. A Ree
kers. Noordwij k, Voorstraat 5961,
loodgieters-, waterfitters- en grondboor-
dersbedrijf. Overl. yenn.: A. J. Ree
kers, Noordwljk Het bedrijf wordt
voortgezet als een venn., onder firma
onder de naam: firma „A. J. Reekers"
P.). Venn.: Wed. L. M. J. Reekers
Promes en H. Reekers, Noordwijk. Aan
den vennoot H. Reekers Is beperkte
handlichting verleend. Proc.: Mei. A.
M. J. Reekers. NooixlwIJk. Fa. Kroon
en Co., Katwijk, Badstraat, café-res
taurant, manufacturenhandel en pen-
sionüedr. Overl. Venn.: C. van Rijs,
Katwijk, d.d. 10 Januari 1944. J. W.
Cahen. Cahcn's Kolenhandel „De
Wales Specialist", Lelden. Verdamstr.
42. De zaak ls mot Ingang van 4 Juni
1943 ln liquidatie getreden. Llq.:
Omnia Treuhnndgesellschait m.b.H.,
Arnhem. L. B. Verdoes, Sassenhelm.
Jacoba van Belerenlaan 4, brandstof-
fenhandelaar en expediteur. Het expe
ditiebedrijf wordt van 1 Januari 1244
af uitgeoefend door de venn. onder
llrma „De Vooruitgang", Sassenhelm
Kunstaardcwerkfabriek „Hollanclla".
Leiden, Utrechtse Jaagpad 1.21. De zaak
is met met Ingang van 1 Januari 1943
omgezet ln een venn. onder firma «ri
der de naam: Aardewerkfabriek „Hol
lanclla" (B.P.-) Venn.: W. D. en I.
Delfos. Lolden. Wed: E. van Pelt, Oude
wetering. Kerkstraat 43. brood- en
koekbnkkerij. Overl. clg.: Wed. M. van
PeltJansen, Oudewetering, d.d. 4 Jan.
1944. Wijz. handelsnaam in: A. P. van
Pelt Ezn. N eig.: A P. van Pelt, Oucle-
weterlng. J. Blitleven en Zonen (B.P.)
Benthuizen, Dorpsstraat 221. dorsbe-
drijf. Venn.. J. Blijleven Sr.. Bent
huizen, Abr Blijleven, Zoetermoer, S.
Blijleven, st. Blijleven en J. Blijleven
Jr.. Benthuizen. „De Vooruitgang"
(B.P.) Sassenhelm. Jacoba van Beleren
laan 4. expeditiebedrijf. Venn.: L B.
Verdoes en N. Slingerland, Sassenhoim
Lldo-Thcater. Lelden. Stcenstraat 39.
Venn.: Th. en mej. L. Eglauer. Wlen—
Mödling. Gevolm.W. A. C. Wolffram,
Oegstgeest. Commanditaire Vennoot
schap „Ouderzorg—De Ridder Co.".
Leiderdorp, v. d. Valk Boumanweg 30.
steenfabrikanten, fabrleksschoorsteen-
bouw, fabrikanten van tegels, pannen,
bouwaardewerk e a. kleiwaren. Beh.
Venn.: H. van Poelgeest, Leiderdorp en
C. Sweris, Lelden. Aant.-venn.bsw. van
geldschieting: twee.
(Cliché AP-archief)
schofik $at niet, vooral de operette
niet. Ans Hesterman voelt meer voor
het echte ballctwcrk. „Gelooft u :iu
niet," zegt ze, „dat ik alleen zware
en zwaarmoedige dansen ivil uitvoe
ren. Ik heb heel vrolijke en komi
sche dansen met veel plezier gedaan,
o.a. ook in liet Nederlandse Ballet,
zaliger nagedachtenis...!
Wel acht ik de tijd gekomen om
solistisch te gaan optreden, temeer,
omdat ik ook choreografisch denk te
kunnen slagen. Het programma, dat
ik op Woensdag 26 Januari in Dili-
gentia uitvoer, heb ik, zowel wat de
costuums, als de choreografie be
treft, zelf ontworpen. Wetende hoe
ver het grote publiek in ons land
nog van de dans afstaat, streef ik er
naar de betekenis i^an mijn dansen
al dansend te verklaren. Ik heb al te
abstracte fantasieën terzijde gesteld.
Voor de pauze dans ik op muziek
van Debussy „De jaargetijden"
zomer, herfst, winter en lente en
voorts nog een Narreiifantasie, die,
naar ik meen, ten duidelijkste aan
toont, dat ieder op zijn tijd de nar
renkap draagt. Na de pauze volgen
divertisemènten, een bont allerlei."
Op de uitvoering van dit pro
gramma willen wij natuurlijk niet
vooruitlopen, maar het zal toch in
elk geval de moeite lonen deze jeug
dige, hardwerkende danseres bij haar
werk gade te slaan.
HAAGS NIEUWS
Ex-marechaussee werd
zwijntjesjager
De officier van justitie bij dc Bosse
rechtbank heeft tegen den kantoor
bediende J. van D.. uit Den Haag, die
niet minder dan zeventien fietsen
had gestolen, twee cn een; half jaar
gevangenisstraf geéist. \De man
maakte deel uit van een bende
Haagse zwijntjesjagers, die regel
matig naar verschillende plaatsen in
Brabant trok om fietsen te'stelen. De
fcitsen worden dan volgens het ge
bruikelijke systeem in Eindhoven of
's-Hertogenbosch op de trein gezet cn
direct naar Den Haag getranspor
teerd, waar de bende haar vaste af
nemers had. Uit het verloop van de
zaak bleek, dat de verd., die de
schuld op het publiek gooide, dat,
naar zijn zeggen, veel te achteloos met
de thans zo kostbare fietsen om
springt, geruime tijd dienst had ge
daan als marechaussee. Over veer
tien dagen zal de Rechtbank in deze
zaak uitspraak doen.
BINNENLAND
ANNA PAULOWNA, 22 Jan.
Wanneer een manufacturer in de
wandeling „De Boterboer" wordt ge-
noemt en het dochtertje van een van
zijn broers (mede-eigenaar der zaak),
naar den naam van „Henny Boter
bon" luistert, geeft dit in deze boter-
schaarse tijd enigszins te denken. Er
klopte dan ook inderdaad iets niet bij
de firma Gebr. Kos. de grootste ma
nufacturenzaak in Anna Paulowna
en omgeving, waar zoal niet „boter
bij de vis", dan toch veelal boter,
paling, sigaretten, shag. spek. suiker,
bonen, enz. of bonnen bij de prijs
Geïnterneerde Nederlanders
op Java
DEN HAAG. 22 Jan. Het Neder-
landse Rode Kruis tc Den Haag ont
ving, door bemiddeling van het inter
nationale comité van het Rode Kruis
te Genève. uit Japan een opgave van
namen van ln het „Java-camp" geïn
terneerde burger-personen van Neder
landse nationaliteit.
Deze lijst omvat de volgende namen,
waarbij de leeftijd achter de naam
wordt vermold:
aa, leonardus van der 19 student,
aartze p.c. van 43, pakhuisopzichter,
aarts, s.c. 34 leeraar. abkoude, rj. van
24 student, aartsen, h.a. 40 electro-
technlsch-lngenleur, abkoude, f.n.m.
48 geestelijke, abarbanel, maarten 17
student, abram, Isidore 43 leeraar,
abalaln, r.a. 40 klerk, admiraal, l.c.
60 chef, adelaar, c.h.J. 35 leeraar,
aeneal venema, r.k. 30 klerk, agnees-
scn fllz, henrl 39 gouvernements
ambtenaar, ahrens, a.k. pf. 55 mana
ger. akkerman, a.g. 26 opzichter, aken,
d.a.p; van 41 klerk, aken, phlllp van
27 slager, akkerman, gerard 34 klerk,
albouts, t.a. 50 klerk, altingsiberg,
j.c. 40 klerk, altingSiberg, l.f. 54
klerk, alflng, b.a. 46 klerk, altena, a.n.
20 student, aïtoman, oskar 39 klerk,
albert, zorab 27 geen beroep, albouts,
l.j.a. 56 klerk, albers, leonard 49 kleer
maker. andree, c.J. 49 werkman, an-
tonl, f.J. 50 klerk, andersom James 53
sergeant, anderson, ferdlnant 41
werkman, andrlesse, l.r.o. 30 klerk,
anderson, J.m. 39 klerk, andersen, h.w.
54 klerk, anderson, J.r. 43 klerk, ar-
doseer, eduard 50 acountant, arnold,
el kan 47 accountant, arns, theodoor
49 klerk, aschmonelt, f.w.c. 51 verkoo-
per, aukes, J.w.f. 48 agent, aue, eduard
19 geen beroep, avis, anton 57 klerk,
baekeren, J.c.g. 43 kapitein, bausch,
m.g. 43 stuwadoor, bakker, Johannes
56 kerlk, bebas, h.f. 44 klerk, backers,
a.a. 55 spoorweg-beamte. baert, em lie
34 chef, bakker, Johan 50 werkzaam
bij de brandweer, bartman, t.a. 59
klerk, bax. harry 18 student, baas. c.l.
48 vertegenwoordiger bakker, andrlea
44 klerk, baljeu, J.p. 45 machinist,
bakker, Johannus 43 bouwer; banken,
marlanus 26 bakker, barentsen, l.g. 57
clerk, bakker, w.h.p. 23 geen beroep,
bade, g.h. 24 chauffeur, bakker, Wil
lem 48, gezagvoerder, baaren, johan
nus van 41 hoofdmachinist, bakker,
J a.J. 45 administrateur, battvm, J.mJi.
van 49 onbekend, baardewijk, Corne
lls van 52 accountant, backers, h.t.a.
53 gepenslonneerd, bannlnk. c.b. 60
gepenslonneerd. barkelau, l.ra.s 44
clerk, bernard, a.e.w. 49 gepenslon
neerd, berg. Jan van den 56. hoofd
opzichter, been, J. J. 43 politie beam-
te, bessellng. Jaap 37 leider rubber
plantage, bernelotMoens. h p. 39
chef. beukelman. 1.1 42 winkelier,
bergman, p.j. 25 clerk, boumer, h b.
52 bouwer, berghuis, nlco 19 student,
berkhout, frederlk 18 student, boeker,
J.f. 56 zeeman, beunk, e.l 51 gepen
slonneerd, bcyor, w.h. 25 marskramer,
beeeaman. ferdiant 33 pakhuisopzich
ter, berg, nlcolaas van den 42 zeeman,
berllps. J.c. 33 machlnlzst. bessellng,
a.J. 39 nccountantberkelle. g.h 31
geen beroep, beers, hendrlk 36 clerk,
bendeler. Willem 42 douane-beamte,
m a. 20 scholier, berends, e.r 21 scho
lier, beynon, e.p.c. 23 scholier, berre-
voet-s, p.b, 55 bouwer, heek, w.t. van
18 scholier, berge, w.p. van den 29
omroeper, boylle, J.l. de la 28 clerk,
beeck, c.fc. van 44 clerk, berendsen,
b.a. 18 clerk, beyor. pa. 49 clerk
Familieleden en bekenden van deze
geïnterneerden gelieven zich, ter ver
krijging van Inlichtingen omtrent
correspondentie-mogelijkheden te wen
den tot de 5e afdeling van het In
formatie-Bureau van het Nederlandse
Rode Kruis. Dr. Kuypcrstraat 9. Den
Haag.
Directeur: H. J. Kerkmeester, Bus-
sum; hoofdredacteur: Hendrik Llndt,
Amsterdam; plv. hoofdredacteur; lr. A.
H. de Haas van Dorsser, Haarlem,
binnenland: J. v. Grieken; illustratie
en opmaak: R. Kampstra; volkscul
tuur en kunst: M Wolters, muziek:
G. K. Krop; sport: J J Llber: adver
tenties: A. R. Lammere, allen te Am
sterdam. K 113